Een nadeel van SUV’s is hun relatief hoge gewicht, op basis waarvan de motorrijtuigenbelasting wordt bepaald. Maar minister Hermans wil dit mogelijk veranderen en voortaan niet het gewicht, maar het oppervlak (lengte x breedte) leidend laten zijn. SUV’s zijn vooral breed en hoog, maar niet per se lang, vergeleken bijvoorbeeld bij de in Nederland nog altijd populaire stationwagon.
Wegenvignetten.nl zette enkele veelverkochte SUV’s en hun stationwagon-tegenhanger naast elkaar. In alle gevallen geldt dat het percentuele verschil in gewicht aanzienlijk groter is dan het verschil in oppervlak. Oftewel: de SUV-rijder gaat straks mogelijk relatief minder wegenbelasting betalen vergeleken met de Nederlander met een stationwagon. In sommige gevallen zal het nagenoeg om het even of zelfs voordeliger zijn om een SUV te kiezen. Freek Jurg van Wegenvignetten.nl vermoedt dan ook dat het aandeel SUV’s in het Nederlandse wagenpark dan ook verder zal toenemen, als minister Hermans dit plan daadwerkelijk doorzet.
Het idee hierachter is om het hogere gewicht van de accu’s van elektrische auto’s te compenseren, zodat deze aantrekkelijk blijven. Maar een onbedoeld gevolg kan dus zijn dat we massaal voor zware SUV’s gaan kiezen. Die verbruiken meer energie, verslijten door hun gewicht sneller hun banden, produceren meer remstof en nemen meer ruimte in. Dat heeft ook gevolgen voor de luchtkwaliteit in steden, waar fijnstof uit remmen en bandenslijtage steeds vaker een probleem vormt.
Jurg vraagt zich zodoende af of de nieuwe variant van de wegenbelasting de beste oplossing is: “Ik kan me zo voorstellen dat het thema rekeningrijden zodoende de komende jaren toch weer op tafel komt. Dat is al met al de meest eerlijke belasting.”