Small Logo

Tol voor de Karawankentunnel

Selecteer het vignet

Specifieke Toltrajecten

Selecteer het gewenste toltraject.

Kijk op de kaart voor meer informatie
NL
NL

Wanneer je met de auto naar Oostenrijk op vakantie gaat, dien je rekening te houden met een aantal zaken. Een van die zaken zijn de Oostenrijkse toltrajecten, ook wel de sondermautstrecken genoemd. Dit zijn strategisch gelegen tunnels waarvoor je tol moet betalen. Zo moet je ook tol voor de Karawankentunnel betalen. Veel reizigers die naar Slovenië rijden, maken gebruik van deze tunnel. Je kunt een tolvignet aanschaffen voor een enkele rit of een retour. Rijd je vaker naar of door Oostenrijk? Vind dan hier een overzicht van alle toltrajecten in Oostenrijk.

Naast de sondermautstrecken is het in Oostenrijk ook verplicht om een Oostenrijks wegenvignet te bezitten. Alle voertuigen met een maximummasssa tot en met 3500 kilogram die gebruik maken van de Oostenrijkse snelwegen (Autobahnen) hebben het verplichte autovignet nodig. Indien je zonder vignet gebruik maakt van de snelwegen of autowegen in Oostenrijk, riskeer je een fikse boete. Voordat je vertrekt kun je het digitaal vignet voor Oostenrijk kopen.  Voor 16:00 besteld is dezelfde dag nog in huis! Bij ons hoef je geen 18 dagen te wachten, maar kun je het vignet direct gebruiken.

bergpas in oostenrijk

Karawankentunnel

De Karawanken autobahn verbindt middels de tunnels de landen Oostenrijk en Slovenië met elkaar. De Oostenrijkse Autobahn (A11) loopt over in de Sloveense snelweg de A2. In Slovenië staat de tunnel bekend als de Kranjska Gora. De tunnel loopt door het prachtige Karawankengebergte. Een tolvrij alternatief is het nemen van de Loiblpass of de Würzenpass, maar omdat deze routes veel tijd in beslag nemen, kiezen de meeste reizigers voor de strategisch gelegen tunnel.

De bouw van de Karawanken autobahn startte in 1987. De tunnel werd echter pas 4 jaar later opengesteld voor wegverkeer. De tunnel heeft een lengte van 8 kilometer en bestaat momenteel uit een enkele buis. Dit betekend dat er direct tegenliggend verkeer nadert binnen de tunnel. Door de verkeersintensiteit en veiligheidsvoorschriften wordt er tussen 2018 en 2014 een nieuwe tunnelbuis aangelegd. De oplevering van de tweede buis wordt verwacht in 2024, waarna tot 2026 gewerkt wordt aan de renovatie van de oude tunnelbuis. Beide tunnels zullen dan beschikken over een dubbele rijstrook.

De verkeersintensiteit voor de Karawankenautobahn is vrij hoog, voornamelijk in het hoogseizoen. Naar schatting rijden er ongeveer 7,000 voertuigen over de snelweg. De tolopbrengst die Oostenrijk hiervan geniet bedraagt €6,2 miljoen.

Toltraject

De bovenstaande kaart geeft een overzicht weer van de Karanwakenautobahn. De rode pin op de kaart geeft de tunnel weer. De tunnel (A11) loopt door het Karawankengebergte en ligt op de grens van Slovenie en Oostenrijk. De Sloveense naam voor de tunnel is Kranjska Gora.

De Karanwanken tunnel behoort tot de sondermautstrecken. Dit betekent dus dus dat het verplichte tolvignet voor Oostenrijk hier niet geldig is. Voor de Karawanken tunnel moet je aparte tol betalen. Om het gemak tijdens de reis te vergroten, kun je er ook voor kiezen om gebruik te maken van de videomaut. Om gebruik te maken van de videomaut heb je een videomautkarte nodig. Deze wordt gekoppeld aan het kenteken van jouw auto. De camera bij de tolpoortjes scant jouw nummerbord, en zo kun je eenvoudig doorrijden. Op deze manier kan je de wachttijden en files voor de tunnel vermijden. Klik hier voor meer informatie over de mautstelle.

0

Your Cart