Small Logo

Tol voor de Tauerntunnel

Selecteer het vignet

Specifieke Toltrajecten

Selecteer het gewenste toltraject.

Kijk op de kaart voor meer informatie
NL
NL

Wanneer je door de Oostenrijkse Alpen rijdt, is het belangrijk om rekening te houden met de tolwegen. In Oostenrijk worden deze toltrajecten ook wel de sondermautstrecken genoemd. Sondermautstrecken zijn vaak tunnels en wegen die strategisch gelegen zijn. Houd er dus goed rekening mee wanneer je naar Oostenrijk gaat, of je over zo’n sondermautstrecke rijdt. Rijd je over de Tauernautobahn (A10) dan moet je tol voor de Tauerntunnel en Katschbergtunnel betalen. Je kunt ervoor kiezen om een enkele rit aan te schaffen, maar ook een retour is een optie.  Een overzicht van alle toltrajecten vind je hier.

Naast de toltrajecten heb je ook een verplicht tolvignet voor Oostenrijk nodig wanneer je gebruik maakt van de Oostenrijk snelwegen. Alle voertuigen met een toegestane maximum massa tot en met 3500 kilogram zijn verplicht om in het bezit te zijn van zo’n vignet. Wie zonder wegenvignet over de Oostenrijkse autobahn rijdt, riskeert een flinke boete. Je kunt hier jouw vignet voor Oostenrijk kopen. Je kunt een vignet voor 10 dagen, 30 dagen, of voor een jaar aanschaffen. Wat voor jou het voordeligst is, hangt af van de duur en frequentie van jouw autoreis. Via ons bestelproces kun je gemakkelijk berekenen welk vignet je nodig hebt. Wanneer je voor 16:00 besteld heb je het vignet dezelfde dag nog in huis. Bij ons hoef je geen 18 dagen te wachten maar kun je het vignet direct gebruiken. Zo kun je direct van je vakantie genieten.

hohe tauern weg

Tauernautobahn

De Tauernautobahn vormt een route van het noorden naar het zuiden van Oostenrijk. De snelweg (A10) begint in Salzburg loopt door via de Alpen naar Villach. De Tauern snelweg is 193 kilometer lang waarvan de tunnel een lengte van 6,4 kilometer heeft. De tunnel is in 1975 opengesteld voor wegverkeer en bestond destijds uit een enkele buis. Dit betekend dat er binnen de tunnel directe tegenliggers bestaan. Door de toenemende verkeersintensiteit was de enkele buis niet meer toereikend. In 2006 is daarom de bouw van een tweede tunnelbuis gestart. In 2010 werd de tweede buis geopend voor wegverkeer.Momenteel heeft de tunnel 2×2 rijstroken, wat betekend dat voor beide richtingen 2 rijbanen bestaan. Op deze manier is de doorstroom van het verkeer gemakkelijker. De bouw van de tweede buis heeft ongeveer €213 miljoen gekost. De jaarlijkse opbrengsten van de tunnel bedragen ongeveer €34,6 miljoen.

Naar schattingen rijden er dagelijks ongeveer 16,000 voertuigen door de tunnel. Een kwart van het tunnel verkeer bestaat uit vrachtwagens. De hoge verkeersintensiteit komt omdat de A10 Tauernautobahn een belangrijke route vormt naar Kroatië en Slovenië. In de zomermaanden is er kans op file.

Tauerntunnel tol

Zoals vermeld, behoren de Tauernautobahn en de Katschbergpass tot de sondermautstrecken van Oostenrijk. Het verplichte vignet voor Oostenrijk is hier niet geldig, omdat hier een aparte tol wordt vereist. Om wachttijden bij de tolpoortjes te voorkomen, kan je ervoor kiezen om gebruik te maken van de videomaut. De videomautkarte wordt gekoppeld aan het nummerbord van jouw auto. De camera bij het tolpoortje scant jouw kenteken en laat je vervolgens door. Op deze manier kun je eenvoudig doorrijden. De videomautkarte moet je echter wel vooraf bestellen. Vind hier meer informatie over de video maut. Voor 16:00 besteld? Zelfde dag verstuurd.

0

Your Cart