Wij berekenen tussen de € 4,50 - € 10,95 incl BTW activeringskosten afhankelijk van het aantal ritten.
Als je over de S16 Arlberg rijd kom je in aanraking met de verplichte tol
op deze Sondermautstrecken.
Op de bovenstaande kaart is het traject van de Arlberg tunnel te zien. Je
hebt voor deze weg een apart vignet nodig.
Tegenwoordig kun je ook gebruik maken van de videomaut, om
wachttijden bij de tolpoortjes (mautstelle) te vermijden. Het vignet wordt
dan namelijk gekoppeld aan jouw kenteken. Wanneer je het tolpoortje
passeert, scant een camera jouw kenteken, en laat deze jouw auto door.
Op deze manier kun je lange wachttijden bij de tolpoortjes vermijden
waardoor je gemakkelijk kunt doorrijden.
Je kunt de S16 in principe het hele jaar gebruiken, ook bij slecht weer en sneeuwval. Enkel bij heel hevige sneeuwval kan de tunnel soms tijdelijk worden afgesloten. Het reguliere 10 dagen, 2 maanden dan wel Oostenrijkse vignet is niet geldig voor de Arlbergtunnel. Je dient dus altijd extra te betalen voor de tunnel. Het onderhoud van de tunnel incl de tolheffing vallen onder de verantwoordelijkheid van de Asfinag. In onderstaande tabel zie je de kosten voor het vignet bij de Asfinag en de extra kosten als je ons de volmacht geeft dit voor jou in orde te brengen.
Sondermautstrecke | Aantal | Vignet prijs | Activatiekosten | Totaal |
Voertuigen onder de <= 3,5 t | 1 rit | € 11.50 | € 5,00 | € 16,50 |
2 ritten | € 23.00 | € 8,00 | € 31,00 | |
Jaarabonnement | € 111 | € 8,95 | € 119,95 |
* Naast het vignet voor de S16 Arlbergtunnel heb je ook nog een regulier vignet voor Oostenrijk nodig.
* *De hierboven genoemde tarieven gelden voor gemotoriseerd verkeer met een maximaal toegstaan. gewicht van 3,5 T. Dit geldt voor personenwagens, campers en motoren.
Er zijn verschillende manieren om de tol te betalen.
Uiteraard adviseren wij je om de tol vooraf te voldoen via onze site. Binnen 1 minuut kun je het gewenste aantal ritten bestellen. Ga je zowel heen - als terug over de S16 Arlberg, bestel dan 2 ritten. Door vooraf de videomaut te belaten bespaar je tijd en stress. Bij aankomst bij de tunnel kun je dan gebruik maken van de rijstroken voor digitale vignetten. Je kunt deze eenvoudig herkennen aan de groene pijlen en de woorden "Video Maut.
Bestel je het vignet tussen 07:00 - 23:00 dan ontvang je binnen enkele minuten de bevestiging. Wij zorgen ervoor dat je bestelling in jouw naam en in jouw opdracht wordt doorgezet naar Asfinag. Je kenteken wordt geregistreerd in de databank van de Oostenrijkse snelwegbeheerder en wordt naar je gemaild.
Betalen kan bij ons met o.a iDeal, Paypal, Creditkaart en natuurlijk Bancontact.
Naast het vignet digitaal bestellen kun je dit ook ter plekke doen bij het tolhuisje. Het officiele verkooppunt om de tol te voldoen zit bij de ingang van de Arlbergtunnel in de regio Tirol. Betalen kan met contant geld of een creditkaart van Masterkaart, Visa, American Express en Diners Club.
Het heeft ongeveer 300 miljoen euro gekost om de tunnel te bouwen. De bouw heeft 4 jaar geduurd (1974-1978) voordat het werd geopend voor voertuigen. De tunnel werd gebouwd door de toenemende drukte op de Arlbergpass. Voornamelijk in de winterperiode was de Arlbergpass ontoereikend aangezien deze regelmatig werd gesloten wegens lawinegevaar. Tussen 2014 en 2017 werd de tunnel voor 160 miljoen euro gerenoveerd. Tijdens deze renovatie is er voornamelijk gewerkt aan de veiligheid van de bestuurders. Zo zijn er nieuwe pech havens en nieuwe vluchtwegen aangelegd. Ook zijn er thermoscanners in de tunnel gebouwd. Deze kunnen bijvoorbeeld meten of een motor in de tunnel oververhit kan raken. Om de veiligheid van passagiers en voertuigen te handhaven, bedraagt de tunnel meer dan 40 camera’s. Op deze manier wordt het verkeer in de tunnel continu gecontroleerd.
De tunnel heeft een enkele buis, wat betekend dat het tegenverkeer op de linker rijstrook rijdt. Voor beide rijd richtingen heeft de tunnel een enkele rijstrook. Jaarlijks rijden er 18 miljoen voertuigen door de tunnel. Ondanks dit grote aantal voertuigen, valt het qua filevorming in de Arlberg tunnel mee. Omdat de tunnel namelijk Oost-West loopt omvangt het redelijk weinig vakantieverkeer. Dit is in tegenstelling tot tunnels en routes die Noord-Zuid lopen.