Small Logo

Vignet voor de Arlbergtunnel

Selecteer het vignet

Specifieke Toltrajecten

Selecteer het gewenste toltraject.

Kijk op de kaart voor meer informatie
NL
NL

Oostenrijk kent de zogeheten sondermautstrecken. Dit zijn strategisch gelegen toltrajecten waar je tol moet betalen. Ook wanneer je over de Oostenrijkse Arlbergtunnel (Arlbergstrasse S16) rijdt, dien je tol te betalen. Een vignet voor de tunnel is verkrijgbaar voor een enkele rit of een retour. Vind hier een overzicht van de tolwegen in Oostenrijk.

Naast de toltrajecten heb je in Oostenrijk ook een Autobahnvignet voor Oostenrijk nodig. Dit is verplicht wanneer je gebruik maakt van de Oostenrijkse snelwegen. Het vignet is veprlicht voor alle voertuigen met een maximummasssa tot en met 3500 kilogram. Na aankoop is het vignet voor een bepaalde tijd geldig. Je kunt namelijk kiezen tussen een Oostenrijks tolvignet van 10 dagen, 2 maanden, of 1 jaar. Bestel vandaag voor 16:00 je vignet voor het Arlberg toltraject en ontvang deze nog dezelfde dag. Bij ons hoef je geen 18 dagen te wachten en kan je gelijk op reis!

rijden door de alpen

Arlbergtunnel

Met bijna 14 kilometer lengte, is de tunnel van de Arlbergschnellstrasse de langste tunnel van Oostenrijk. Reizigers die van de provincie Tirol naar Vorarlberg in Oostenrijk willen, of vice versa, kunnen deze tunnel nemen. De tunnel loopt namelijk door het prachtige Arlberg massief en is een alternatief voor degene die niet over de 1.793 meter hoge Arlbergpass willen rijden.De tunnel heeft een enkele buis, wat betekend dat het tegenverkeer op de linker rijstrook rijdt. Voor beide rijd richtingen heeft de tunnel een enkele rijstrook.

Het heeft ongeveer 300 miljoen euro gekost om de tunnel te bouwen. De bouw heeft 4 jaar geduurd (1974-1978) voordat het werd geopend voor voertuigen. De tunnel werd gebouwd door de toenemende drukte op de Arlbergpass. Voornamelijk in de winterperiode was de Arlbergpass ontoereikend aangezien deze regelmatig werd gesloten wegens lawinegevaar. Tussen 2014 en 2017 werd de tunnel voor 160 miljoen euro gerenoveerd. Tijdens deze renovatie is er voornamelijk gewerkt aan de veiligheid van de bestuurders. Zo zijn er nieuwe pech havens en nieuwe vluchtwegen aangelegd. Ook zijn er thermoscanners in de tunnel gebouwd. Deze kunnen bijvoorbeeld meten of een motor in de tunnel oververhit kan raken. Om de veiligheid van passagiers en voertuigen te handhaven, bedraagt de tunnel meer dan 40 camera’s. Op deze manier wordt het verkeer in de tunnel continu gecontroleerd.

De tunnel heeft een enkele buis, wat betekend dat het tegenverkeer op de linker rijstrook rijdt. Voor beide rijd richtingen heeft de tunnel een enkele rijstrook. Jaarlijks rijden er 18 miljoen voertuigen door de tunnel. Ondanks dit grote aantal voertuigen, valt het qua filevorming in de Arlberg tunnel mee. Omdat de tunnel namelijk Oost-West loopt omvangt het redelijk weinig vakantieverkeer. Dit is in tegenstelling tot tunnels en routes die Noord-Zuid lopen.

Alberg tunnel tol

Op de bovenstaande kaart is het traject van de Arlberg tunnel te zien. Zoals eerder vermeld, behoort het traject tot de sondermautstrecken, wat betekend dat je een vignet voor de Arlbergtunnel nodig hebt. Tegenwoordig kun je ook gebruik maken van de videomaut, om wachttijden bij de tolpoortjes (mautstelle) te vermijden. De videomautkarte wordt dan namelijk gekoppeld aan jouw kenteken. Wanneer je het tolpoortje passeert, scant een camera jouw kenteken, en laat deze jouw auto door. Op deze manier kun je lange wachttijden bij de tolpoortjes vermijden waardoor je gemakkelijk kunt doorrijden.

0

Your Cart