A9 Pyhrn Autobahn - Vignet voor de Bosruck en Gleinalm tunnel

A9 Pyhrn Autobahn - Vignet voor de Bosruck en Gleinalm tunnel

Aantal ritten selecteren

  • 1 rit
    € 21.95
  • 2 ritten (heen & terug)
    € 42.95

Lorem ipsum dolor sit amet

Videomaut Bosrucktunnel en Gleinalmtunnel

Een van de meest gebruikte Sondermautstrecken is de Pyhrnautobahn, een Noord-Zuid route door Oostenrijk met een lengte van 230 kilometer. De snelweg behelst twee tunnels, de Bosrucktunnel en Gleinalmtunnel waarvoor een separate tolverplichting geldt.

De A9 Pyrhn Autobahn start op het knooppunt van de Voralpen, tussen Linz en Zalzburg, en eindigt bij de grens van Slovenië. De A9 Pyrn een belangrijke verbindingsweg voor reizigers richting Slovenië en Kroatië.

In tegenstelling tot de meer westelijk gelegen Karawankentunnel kent de A9 relatief weinig files. Dit geldt ook in het hoogseizoen.

Pyrhn Autobahn - Bosrucktunnel und Gleinalmtunnel

Wanneer je vanaf het Noorden richting het Zuiden rijdt, passeer je eerst de Bosruck tunnel en daarna pas de Gleinalm tunnel. De Bosrucktunnel heeft een lengte van 5,5 kilometer en verbind de deelstaten Opper Oostenrijk en Steiermark met elkaar. De tunnel loopt parallel aan de Pyhrnpass, welke overigens tolvrij is. Toch kiezen veel reizigers om door de tunnel te rijden, omdat dit sneller is.

De Gleinalm tunnel is een van de langste twee-buizige tunnels van Europa met een lengte van 8,3 kilometer. De tunnel opende in 1978 en bestond destijds uit een enkele rijbuis. Tussen 2013 en 2019 is er gewerkt aan de bouw van een extra rijbuis en aan de renovatie van de oude tunnelbuis. Ondanks dat de tunnel een van de drukste tunnels van Oostenrijk is, is de filevorming vrij beperkt. Dit komt door de uitbreiding van de Gleinalm tunnel. Zelfs in het hoogseizoen staan er weinig files in en rondom de tunnel. Naar schatting rijden er ongeveer 22,000 voertuigen per dag door de tunnel heen.

Tarieven voor de A9 Pyhrn Autobahn: Bosruck- und Gleinalmtunnel

Op de bovenstaande kaart is de Pyrhn Autobahn aangegeven. Voor het gebruik van deze snelweg tussen Linz en Graz is aanvullende tol nodig. Het reguliere vignet Oostenrijk is hier dus niet voldoende. Dit geldt ook voor de andere digitale toltrajecten. Je hebt meerdere opties om dit te voldoen: i) vooraf via de Asfinag met inachtneming van 18 dagen wachttijd; ii) onderweg bij een van de tolhuisjes naast de snelweg;iii) Het tegen kleine meerprijs met directe geldigheid bij ons kopen.

Kies je ervoor om het vignet bij ons te kopen dan is dit direct geldig, zonder wachttijd.

Je hoeft hiermee geen tol meer te betalen bij de tolpoortjes. Het digitale vignet wordt gekoppeld aan jouw kenteken. Op het moment dat je de camera’s langs de snelweg passeert, scant de camera jouw kenteken en verifieert of je een geldig vignet hebt.

Tarieven in 2022 Bosrucktunnel & Gleinalmtunnel

Sondermautstrecken Aantal ritten Vignet prijs Service fee Totaal
Vignet voor voertuigen <= 3,5 t 1 rit € 17,00 € 4,95 € 21,95
2 ritten € 34,00 € 8,95 € 42,95
Jaarabonnement € 111,00 € 10,95 € 121,95

 

  • We horen van veel reizigers dat het onduidelijk is waar tol te betalen, voldoe je tolverplichting daarom vooraf. 
  • Je kunt het vignet zelf aanvragen via de Asfinag met inachtneming van de wachttijd van 18 dagen. Je kunt bij ons tegen meerprijs een vignet kopen met directe geldigheid, aan jou de keus. 
  • Mensen met een erkende handicap die hun eigen voertuig besturen, kunnen sinds januari 2022 niet alleen gratis een e-vignet krijgen, maar kunnen ook gewoon zonder papierwerk hun voordelige tolkaartje aanvragen.

E Vignet Of Toch Ter Plaatse Betalen?

Je hebt meerdere opties om de tol voor de Gleinalmtunnel of Bosrucktunnel te voldoen. De meest eenvoudige wijze is om deze vooraf online te doen. Je kunt dit doen via de website van de Asfinag maar dan kan het vignet niet direct ingaan.

Als je via het formulier boven aan de website de benodigde gegevens invult hebben wij alle informatie om het vignet te registreren met een directe geldigheid. Binnen een paar minuten na je bestelling leveren wij je het vignet. Let op: wij vragen een kleine vergoeding om een vignet met directe geldigheid te kunnen leveren.

Bosruck – Gleinaltunnel tol vooraf voldoen

Indien je de tol vooraf hebt voldaan dan is er op de A9 Pyrhn Autobahn ter hoogte van de Bosruck- en Gleinalm-tunnel een aparte rijstrook voor u opengesteld. Deze is eenvoudig te herkennen door de groene kleur en het woord “Videomaut” op het wegdek.

Het kenteken dat eerder in de online database werd opgeslagen, wordt automatisch door verschillende camera's gecontroleerd en geen enkele barrière verspert je de weg. Heb je ons het vignet voor de Bosruck dan wel Gleinalm voor je in orde laten maken? Dan rij je gewoon door over de speciale videomaut rijbanen.

Een alternatief voor het e vignet is om het vignet langs de weg te kopen. Voor de Gleinalmtunnel tol, is het overeenkomstige punt gelegen op Vorderlainsach 34 in 8770 St. Michael, ongeveer 5 kilometer ten noorden van de ingang. De beste plaats om het controlestation van de Bosruck-tunnel te zoeken is in het Reithtal 38 bij 8940 Liezen.

Vooral tijdens het hoogseizoen kan er echter een wachttijd optreden. Niet te vergelijken met de files bij de oude Arlbergtunnel, maar toch een vervelend oponthoud op reis richting je vakantieadres.

Geschiedenis van beide tunnels

Bosrucktunnel

De Bosrucktunnel is is in 1983 geopend voor autoverkeer met een enkele rijbuis. Dit betekend dat er binnen de tunnel direct tegenliggend verkeer bestond. Echter, door de toenemende verkeersintensiteit is er in 2009 een begin gemaakt aan de bouw van een tweede tunnelbuis. Tegenwoordig bestaat de Bosruck tunnel uit twee rijbuizen. Dit betekend dat er geen direct tegenliggend verkeer bestaat binnen de tunnel. Beide tunnels bestaan uit twee rijstroken, waardoor de verkeersintensiteit makkelijk doorstroomt. Naar schatting rijden er ongeveer 17,000 voertuigen per dag door de tunnel.

Gleinalmtunnel

De Gleinalm tunnel is een van de langste twee-buizige tunnels van Europa met een lengte van 8,3 kilometer. De tunnel opende in 1978 en bestond destijds uit een enkele rijbuis. Tussen 2013 en 2019 is er gewerkt aan de bouw van een extra rijbuis en aan de renovatie van de oude tunnelbuis. Ondanks dat de tunnel een van de drukste tunnels van Oostenrijk is, is de filevorming vrij beperkt. Dit komt door de uitbreiding van de Gleinalm tunnel. Zelfs in het hoogseizoen staan er weinig files in en rondom de tunnel. Naar schatting rijden er ongeveer 22,000 voertuigen per dag door de tunnel heen.

Have Questions? Get in Touch!

One quick call and you look wonderful!

Contact us

Subscribe to our newsletter

You can unsubscribe at any time using the link in
the footer of the newsletter email.

0
Jouw winkelwagen
Subtotaal: €0
Afrekenen