Small Logo

Vignet voor de Bosruck en Gleinalm tunnel

Selecteer het vignet

Specifieke Toltrajecten

Selecteer het gewenste toltraject.

Kijk op de kaart voor meer informatie
NL
NL

In Oostenrijk zijn er bepaalde toltrajecten waar je tol moet betalen. Deze wegen staan ook bekend als de Oostenrijkse sondermaustrecken. Wanneer je dus over een van deze toltrajecten rijdt, moet je tol betalen. Dit geldt ook voor de Phyrn Autobahn waar de Bosrucktunnel en de Gleinalmtunnel onder vallen. Je kunt ervoor kiezen om de tol van te voren te betalen door een tolvignet online aan te schaffen. Een tolvignet kun je aanschaffen voor een enkele rit, een retour. Indien je zonder tolvignet over de sondermautstrecken rijdt, riskeer je een fikse boete. Neem dus geen risico, en bestel nu jouw vignet voor het Pyhrn traject. Voor 16:00 besteld is dezelfde werkdag nog in huis. Wil je meer informatie over de tolwegen in Oostenrijk? Klik hier!

Naast de toltraject verplicht, dien je in Oostenrijk ook wegenbelasting te betalen. Dit doe je in de vorm van een autovignet. Alle voertuigen met een maximummassa tot en met 3500 kg zijn verplicht om over een Autobahnvignet voor Oostenrijk te beschikken. Je kunt een 10-daags autovignet aanschaffen, maar ook een vignet voor 2 maanden of zelfs een jaar. Wat het voordeligste is, hangt af van de duur en frequentie van jouw autovakantie. Je kunt hier jouw vignet voor Oostenrijk bestellen.

autorijden in oostenrijk

Pyhrnautobahn

De Pyhrnautobahn vormt een Noord-Zuid route door Oostenrijk en heeft een lengte van 230 kilometer. De snelweg start op het knooppunt van de Voralpen en eindigt in een overgang naar de Sloveense snelweg. Ook is de A9 Pyrn een belangrijke verbindingsweg tussen Duitsland en Tsjechie naar de overige Balkanlanden. Een van de grote voordelen van de A9 is dat het relatief weinig files kent. Dit geldt ook in het hoogseizoen.

Bosrucktunnel

Wanneer je vanaf het Noorden richting het Zuiden rijdt, passeer je eerst de Bosruck tunnel en daarna pas de Gleinalm tunnel. De Bosrucktunnel heeft een lengte van 5,5 kilometer en verbind de deelstaten Opper Oostenrijk en Steiermark met elkaar. De tunnel loopt parallel aan de Pyhrnpass, welke overigens tolvrij is. Echter kiezen toch veel reizigers om door de tunnel te rijden, omdat dit sneller is.

De Bosrucktunnel is is in 1983 geopend voor autoverkeer met een enkele rijbuis. Dit betekend dat er binnen de tunnel direct tegenliggend verkeer bestond. Echter, door de toenemende verkeersintensiteit is er in 2009 een begin gemaakt aan de bouw van een tweede tunnelbuis. Tegenwoordig bestaat de Bosruck tunnel uit twee rijbuizen. Dit betekend dat er geen direct tegenliggend verkeer bestaat binnen de tunnel. Beide tunnels bestaan uit twee rijstroken, waardoor de verkeersintensiteit makkelijk doorstroomt. Naar schatting rijden er ongeveer 17,000 voertuigen per dag door de tunnel.

Gleinalmtunnel

De Gleinalm tunnel is een van de langste twee-buizige tunnels van Europa met een lengte van 8,3 kilometer. De tunnel opende in 1978 en bestond destijds uit een enkele rijbuis. Tussen 2013 en 2019 is er gewerkt aan de bouw van een extra rijbuis en aan de renovatie van de oude tunnelbuis. Ondanks dat de tunnel een van de drukste tunnels van Oostenrijk is, is de filevorming vrij beperkt. Dit komt door de uitbreiding van de Gleinalm tunnel. Zelfs in het hoogseizoen staan er weinig files in en rondom de tunnel. Naar schatting rijden er ongeveer 22,000 voertuigen per dag door de tunnel heen.

Toltraject

Op de bovenstaande kaart is de Pyrhn Autobahn aangegeven. Hiervoor heb je dus een tolvignet nodig. Oostenrijk heeft de videomaut geïntroduceerd. Met de videomautkarte hoef je geen tol meer te betalen bij de tolpoortjes. Het digitale vignet wordt gekoppeld aan jouw kenteken. Op het moment dat je de tolpoortjes passeert, scant de camera jouw kenteken en gaat dan automatisch open. Zo vermijd je de wachttijden voor de tolpoorten.

 

0

Your Cart