A9 Pyhrn Autobahn - Vignet voor de Bosruck en Gleinalm tunnel

A9 Pyhrn Autobahn - Vignet voor de Bosruck en Gleinalm tunnel

Aantal ritten selecteren

  • 1 trip
    € 20.95
  • 2 ritten (heen & terug)
    € 39.95
  • Jaarabonnement
    € 121.95

Lorem ipsum dolor sit amet

Videomaut Bosrucktunnel en Gleinalmtunnel

De Pyhrnautobahn vormt een Noord-Zuid route door Oostenrijk en heeft een lengte van 230 kilometer. De snelweg start op het knooppunt van de Voralpen en eindigt in een overgang naar de Sloveense snelweg. Ook is de A9 Pyrn een belangrijke verbindingsweg tussen Duitsland en Tsjechie naar de overige Balkanlanden. Een van de grote voordelen van de A9 is dat het relatief weinig files kent. Dit geldt ook in het hoogseizoen.

Pyrhn Autobahn - Bosrucktunnel und Gleinalmtunnel

Bosrucktunnel Wanneer je vanaf het Noorden richting het Zuiden rijdt, passeer je eerst de Bosruck tunnel en daarna pas de Gleinalm tunnel. De Bosrucktunnel heeft een lengte van 5,5 kilometer en verbind de deelstaten Opper Oostenrijk en Steiermark met elkaar. De tunnel loopt parallel aan de Pyhrnpass, welke overigens tolvrij is. Echter kiezen toch veel reizigers om door de tunnel te rijden, omdat dit sneller is.

De Gleinalm tunnel is een van de langste twee-buizige tunnels van Europa met een lengte van 8,3 kilometer. De tunnel opende in 1978 en bestond destijds uit een enkele rijbuis. Tussen 2013 en 2019 is er gewerkt aan de bouw van een extra rijbuis en aan de renovatie van de oude tunnelbuis. Ondanks dat de tunnel een van de drukste tunnels van Oostenrijk is, is de filevorming vrij beperkt. Dit komt door de uitbreiding van de Gleinalm tunnel. Zelfs in het hoogseizoen staan er weinig files in en rondom de tunnel. Naar schatting rijden er ongeveer 22,000 voertuigen per dag door de tunnel heen.

Tarieven voor de A9 Pyhrn Autobahn: Bosruck- und Gleinalmtunnel

Op de bovenstaande kaart is de Pyrhn Autobahn aangegeven. Hiervoor heb je dus een tolvignet nodig. Oostenrijk heeft de videomaut geïntroduceerd. Met de videomautkarte hoef je geen tol meer te betalen bij de tolpoortjes. Het digitale vignet wordt gekoppeld aan jouw kenteken. Op het moment dat je de tolpoortjes passeert, scant de camera jouw kenteken en gaat dan automatisch open. Zo vermijd je de wachttijden voor de tolpoorten.

Tarieven in 2022 Bosrucktunnel & Gleinalmtunnel

Sondermautstrecken Aantal ritten Vignet prijs Activatiekosten Totaal
Vignet voor voertuigen <= 3,5 t 1 rit € 16,00 € 4,95 € 20,95
2 ritten € 32,00 € 7,95 € 39,95
Jaarabonnement € 111,00 € 10,95 € 121,95

*Transporteurs hebben op de heenreis meestal een tolvignet nodig voordat zij de tol op de Pyhrn-snelweg mogen betalen. Met de jaarkaart komt u in aanmerking voor een korting.

***Mensen met een erkende handicap die hun eigen voertuig besturen, kunnen sinds januari 2022 niet alleen gratis een e-vignet krijgen, maar kunnen ook gewoon zonder papierwerk hun voordelige tolkaartje aanvragen.

Digitale videotol of betaling ter plaatse?

Een optie op de praktische videotol, die u bovenaan deze pagina in een handomdraai kunt bestellen, is om hem langs de weg te kopen. Voor de Gleinalmtunnel tol, is het overeenkomstige punt gelegen op Vorderlainsach 34 in 8770 St. Michael, ongeveer 5 kilometer ten noorden van de ingang. De beste plaats om het controlestation van de Bosruck-tunnel te zoeken is in het Reithtal 38 bij 8940 Liezen. Maar vooral tijdens het spitsuur kunt u een wachttijd aan de kraampjes verwachten. Niet te vergelijken met de files bij de oude Arlbergtunnel, maar toch een vervelend oponthoud.

Als u via ons een digitaal kaartje koopt, is er op de A9 Pyhrn ter hoogte van de Bosruck- en Gleinalm-tunnel een aparte rijstrook voor u opengesteld, die groen is gemarkeerd. Als eerste speciale tolroute van Oostenrijk is het proces sinds eind 2021 volledig drempelvrij. Het kentekennummer dat eerder in een database was opgeslagen, wordt automatisch door verschillende camera's gecontroleerd en geen enkele barrière verspert u nog de weg. Heeft u de Bosruck Tunnel tol van ons gekocht? Rij gewoon door! Met uw ticket kunt u ook elke andere rijstrook gebruiken. Moet u naast de Gleinalm- en Bosrucktunnel-tol nog andere speciale routes gebruiken? Bij ons vindt u tickets voor alle tolwegen tegen de beste prijs! Vertaald met 

Geschiedenis van beide tunnels

Bosrucktunnel

De Bosrucktunnel is is in 1983 geopend voor autoverkeer met een enkele rijbuis. Dit betekend dat er binnen de tunnel direct tegenliggend verkeer bestond. Echter, door de toenemende verkeersintensiteit is er in 2009 een begin gemaakt aan de bouw van een tweede tunnelbuis. Tegenwoordig bestaat de Bosruck tunnel uit twee rijbuizen. Dit betekend dat er geen direct tegenliggend verkeer bestaat binnen de tunnel. Beide tunnels bestaan uit twee rijstroken, waardoor de verkeersintensiteit makkelijk doorstroomt. Naar schatting rijden er ongeveer 17,000 voertuigen per dag door de tunnel.

Gleinalmtunnel

De Gleinalm tunnel is een van de langste twee-buizige tunnels van Europa met een lengte van 8,3 kilometer. De tunnel opende in 1978 en bestond destijds uit een enkele rijbuis. Tussen 2013 en 2019 is er gewerkt aan de bouw van een extra rijbuis en aan de renovatie van de oude tunnelbuis. Ondanks dat de tunnel een van de drukste tunnels van Oostenrijk is, is de filevorming vrij beperkt. Dit komt door de uitbreiding van de Gleinalm tunnel. Zelfs in het hoogseizoen staan er weinig files in en rondom de tunnel. Naar schatting rijden er ongeveer 22,000 voertuigen per dag door de tunnel heen.

Have Questions? Get in Touch!

One quick call and you look wonderful!

Contact us

Subscribe to our newsletter

You can unsubscribe at any time using the link in
the footer of the newsletter email.

Deze site maakt gebruik van cookies. Oke‚ sluiten. Meer informatie
Privacy & Cookies Policy
0
Jouw winkelwagen
Subtotaal: €0
Afrekenen