De Gleinalm tunnel is met een lengte van 8,320 meter een van de langste tunnels van Europa die uit twee buizen bestaat. De tunnel maakt onderdeel uit van de A9 Pyhrnautobahn waar ook de Bosrucktunnel onderdeel van is. Let dus goed op wanneer je over de A9 Pyhrn rijdt. De kans is namelijk groot dat je door beide tunnels rijdt en je moet ook voor de Bosrucktunnel tol betalen. De Bosruck tunnel is namelijk ook een toltraject. Je kunt bij het bestel proces voor een vignet voor de A9 Pyhrn autobahn een vignet voor beide tunnels aanschaffen.
De tunnel loopt door de Gleinalpe, een prachtige bergrug in Oostenrijk. De tunnel is een alternatief voor reizigers die niet via het toltrajectvrije Bruck an der Mur willen rijden. Ondanks de tol die betaald moet worden bij de tunnel, kiezen toch veel reizigers ervoor om hier doorheen te reizen. De omweg via Bruck an der Mur is namelijk 30 minuten langer.
Omdat de Gleinalmtunnel uit twee buizen bestaat, is er geen direct tegenliggend verkeer binnen de tunnel. Echter, wanneer de tunnel geopend werd in 1978, bestond deze uit een enkele buis. Naarmate de verkeersintensiteit toe nam is besloten om de tunnel te verbreden. De tunnel was namelijk een van de drukste enkel buizige tunnels van Oostenrijk. Tussen 2013 en 2019 is er aan de Gleinalm tunnel gewerkt en is deze verdubbeld naar twee buizen met elk 2 rijstroken. Ook is er gewerkt aan de renovatie van de oudere tunnel. De uitbreiding en renovatie bedragen samen ongeveer 260 miljoen euro.
Per dag rijden er ongeveer 22,000 voertuigen door de tunnel. Hiervan zijn 3,000 vrachtauto's. De hoge verkeersintensiteit maakt de tunnel een van de drukste tunnels van de alpen. Echter, door de uitbreiding van de buizen en rijstroken is de filevorming in de tunnel beperkt.