Vignet voor de Bosrucktunnel

Oostenrijk kent toltrajecten, ook bekend als toltunnels in Oostenrijk. Deze Sondermautstrecken zijn tol trajecten waar je tol voor moet betalen. Indien je door de Bosrucktunnel rijdt, heb je ook een vignet nodig. Een vignet voor de tunnel is verkrijgbaar voor een enkele rit of een retour. Het laatste is aan te bevelen wanneer je heen en terug door Oostenrijk rijdt, en daarmee het traject doorkruist. Bestel v je vignet voor het Bosruck toltraject bij de poortjes en weet dat je het direct hebt geregeld.

Naast het toltraject betaal je in Oostenrijk ook wegenbelasting wegens een verplicht vignet. Alle autovoertuigen die gebruik maken van de Oostenrijkse autowegen en snelwegen dienen een auto vignet voor Oostenrijk te hebben. Dit is namelijk verplicht voor alle voertuigen met een maximum massa tot en met 3500 kilogram die in Oostenrijk over de snelweg rijden. Wie zonder vignet over de Autobahn rijdt, riskeert een flinke boete. Het verplichte vignet is na aankoop voor een bepaalde tijd geldig. Je kunt namelijk kiezen tussen een Oostenrijks tolvignet van 10 dagen, 2 maanden, of 1 jaar.

autovakantie oostenrijk

 

1

Bosrucktunnel

De Bosruck tunnel is met een lengte van 5,5 kilometer een redelijk korte tunnel in Oostenrijk. De tunnel maakt onderdeel uit van de Pyhrnautobahn (Autobahn 9) waar ook de Oostenrijkse Gleinalm tunnel onderdeel van is. Rijd je over de A9 Pyhrn? Dan is de kans groot dat je door beide tunnels rijdt. Houd er rekening mee dat ook de Gleinalm tunnel een apart toltraject is. Bij het bestelproces van het vignet voor de Pyhrnautobahn kun je het vignet voor beide tunnels tegelijk aanschaffen.

De tunnel verbind de Oostenrijkse deelstaten De deelstaat Stiermarken en Opper-Oostenrijk met elkaar. Het is een alternatief voor reizigers die niet over de Pyhrnpass willen rijden. De Pyhrn pass is wel tolvrij en loopt parallel aan de tunnel. Het stijgingspercentage is maximaal 10% waardoor ook aanhangers over de pass mogen rijden. Vrachtwagens zijn echter niet toegestaan op de weg. Toch kiezen veel reizigers ervoor om door de tunnel te reizen omdat de Phyrnpass toch meer tijd in beslag neemt.

Voorheen had de tunnel maar een enkele buis, wat betekend dat voertuigen in de tunnel tegenverkeer hadden. Ook was er per rijrichting maar een enkele rijstrook. Dit had veel invloed op het rijcomfort en op de veiligheid. Daarom is er in 2009 een begin gemaakt aan de bouw van een tweede tunnelbuis. De tweede rijbuis was in 2013 af, en werd gevolgd door een renovatie van de oorspronkelijke rijbuis. Per 2015 zijn beide tunnelbuizen geheel beschikbaar voor voertuigen, en hebben beide rijrichtingen nu twee rijbanen. Ook is daardoor de maximumsnelheid verhoogt naar 100km/u, wat voorheen 80km/u was.

Naar schattingen rijden er ongeveer 17,000 voertuigen per dag door de tunnel. Dit levert de Oostenrijkse overheid een jaarlijks bedrag op van €10,6 miljoen. Dit bedrag compenseert de bouw en renovatie van de tunnel. Ook wordt met de tolopbrengst onderhoud van de tunnel gefinancierd.

2

Toltraject Bosruck tunnel

Op de bovenstaande kaart is het traject van de Pyhrnautobahn te zien. Het traject behoort dus tot de sondermautstrecken, wat betekend dat je voor de tunnel apart tol moet betalen. Tegenwoordig kan je echter ook gebruik maken van de videomaut. Zo kun je filevorming bij de tolpoortjes vermijden. De zogeheten videomaut karte wordt aan het kenteken van jouw auto gekoppeld. Op het moment dat jouw voertuig de tolpoortjes passeert, scant een camera jouw kenteken, en laat de auto door. Op deze manier kun je onnodige wachttijden bij de tolpoortjes vermijden. De video maut voor de Bosruck tunnel is te vinden op Reithtal 38, 8940 Liezen.

0
Jouw winkelwagen
Subtotaal: €0
Afrekenen