In Zwitserland wordt er veel gewerkt aan de wegen om deze in een zo optimaal mogelijke staat te houden voor het vele verkeer dat van het Zwitserse wegennetwerk gebruik maakt. Een overzicht van de werkzaamheden in Zwitserland is altijd te vinden op de website van de ANWB, maar wij hebben de belangrijkste wegen waar werkzaamheden worden uitgevoerd even voor je op een rijtje gezet. Let wel op: werkzaamheden kunnen altijd gewijzigd worden of uitlopen. Het is belangrijk om voor vertrek altijd de actuele werkzaamheden te checken.
- H2 Sint Gotthardpas: bij Airola – Göschenen, in beide richtingen. Vanwege winterse omstandigheden is deze pas tussen november en mei bovendien standaard gesloten.
- A4 bij de Sisikoner- en Morschachertunnel, oplevering verwacht in 2023.
- A6 Bern-Thun/Interlaken (bij Wankdorf-Muri, in beide richtingen, oplevering verwacht in 2019 en bij Rubigen-Spiez, in beide richtingen, oplevering verwacht in 2022).
- A8 Sachseln-Sarnen (bij de Sachselntunnel, in beide richtingen, oplevering verwacht in 2019).
Gotthardtunnel en San Bernardinotunnel
Vanwege de vele bergen in Zwitserland, zijn er ontzettend veel tunnels in het land. Wanneer je door deze tunnels heen rijdt, hoef je geen bergen over en hoef je niet via uitdagende bergpassen te rijden, maar rijd je recht door het bergmassief heen. De twee belangrijke tunnels in het wegennetwerk van Zwitserland zijn de Gotthardtunnel en de San Bernardinotunnel. De Gotthardtunnel doorkruist het Gotthardmassief en de hoofdkam van de Alpen. De tunnel is bijna 17 kilometer lang en verbindt twee delen van het land waar andere talen gesproken worden: Duits en Italiaans. De San Bernardinotunnel is 6,6 kilometer lang en ligt in het bergkanton Graubünden. Ook deze tunnel overschrijdt de taalgrens van Duits en Italiaans. In beide tunnels kan het erg druk zijn. Hoewel er in de Gotthardtunnel met behulp van verkeerslichten zoveel mogelijk wordt voorkomen dat er files ontstaan, staat het bij deze tunnel eigenlijk altijd stil op vrijdagmiddag en zaterdagochtend, zéker in de vakantieperiodes. Hoewel de grootste werkzaamheden hebben plaatsgevonden in juni en september van dit jaar, staat er weer een grote klus aan te komen, omdat er een tweede Gotthardtunnel gebouwd gaat worden. Deze start van de bouw vindt vermoedelijk plaats in 2020 en zal waarschijnlijk tot ongeveer 2028 duren. Ook in de San Bernardinotunnel is drukte niet vreemd. Ook in deze tunnel zijn de grootste werkzaamheden al achter de rug (juni 2018), maar ook hier is het met name in vakantieperiodes erg druk en kan er file staan.