De Bosruck tunnel is met een lengte van 5,5 kilometer een redelijk korte tunnel in Oostenrijk. De tunnel maakt onderdeel uit van de Pyhrnautobahn (Autobahn 9) waar ook de Oostenrijkse Gleinalm tunnel onderdeel van is. Rijd je over de A9 Pyhrn? Dan is de kans groot dat je door beide tunnels rijdt. Houd er rekening mee dat ook de Gleinalm tunnel een apart toltraject is. Bij het bestelproces van het vignet voor de Pyhrnautobahn kun je het vignet voor beide tunnels tegelijk aanschaffen.
De tunnel verbind de Oostenrijkse deelstaten De deelstaat Stiermarken en Opper-Oostenrijk met elkaar. Het is een alternatief voor reizigers die niet over de Pyhrnpass willen rijden. De Pyhrn pass is wel tolvrij en loopt parallel aan de tunnel. Het stijgingspercentage is maximaal 10% waardoor ook aanhangers over de pass mogen rijden. Vrachtwagens zijn echter niet toegestaan op de weg. Toch kiezen veel reizigers ervoor om door de tunnel te reizen omdat de Phyrnpass toch meer tijd in beslag neemt.
Voorheen had de tunnel maar een enkele buis, wat betekend dat voertuigen in de tunnel tegenverkeer hadden. Ook was er per rijrichting maar een enkele rijstrook. Dit had veel invloed op het rijcomfort en op de veiligheid. Daarom is er in 2009 een begin gemaakt aan de bouw van een tweede tunnelbuis. De tweede rijbuis was in 2013 af, en werd gevolgd door een renovatie van de oorspronkelijke rijbuis. Per 2015 zijn beide tunnelbuizen geheel beschikbaar voor voertuigen, en hebben beide rijrichtingen nu twee rijbanen. Ook is daardoor de maximumsnelheid verhoogt naar 100km/u, wat voorheen 80km/u was.
Naar schattingen rijden er ongeveer 17,000 voertuigen per dag door de tunnel. Dit levert de Oostenrijkse overheid een jaarlijks bedrag op van €10,6 miljoen. Dit bedrag compenseert de bouw en renovatie van de tunnel. Ook wordt met de tolopbrengst onderhoud van de tunnel gefinancierd.